۱۳۹۳ خرداد ۲۰, سه‌شنبه

مراسم سالگرد نیکمرد طاهری، جوان پیرو آیین یارسان

مراسم اولین سالگرد درگذشت نیکمرد طاهری، با حضور جمعی‌ از پیروان آیین یارسان، در شهرستان کورد نشین صحنه کرمانشاه، روز پنجشنبه هفته گذشته ۱۵/۳/۱۳۹۳ برگزار شد.  

در این مراسم که با نواختن تنبور و خواندن سرودهای دینی کوردان یارسان همراه بود، بار دیگر پیروان این آیین، خواهان به رسمیت شناخته شدن در قانون اساسی‌ و پایان یافتن تبعیض ها،ظلم‌ها و توهین‌های سیستماتیک اعمال شده  توسط حکومت اسلامی ایران شدند.

در طول مراسم، سیاوش حیاتی، از اعضا مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان، گزارشی از فعالیت‌های مجمع در جهت احقاق حقوق شهروندی پیروان آیین یارسان را ارائه داده  و گفت، پیروان آیین یارسان، اندوه جانکاه از دست دادن فرزندان خود را به همراه اندوه فراوان از تبعیض ها، بی‌ عدالتیها و حق کشی‌های اعمال شده، بر دوش میکشند. او اضافه کرد که جامعه یارسان از این خود کشی‌ها ی زنجیره‌ای که با در گذشت حکمت صفری به چهارمین مورد خود رسید، بیم و نگرانی‌ فراوان دارد. او همچنین گفت، پیروان آیین یارسان، از تبعیض‌های اعتقادی و قومی‌، رنج مضاعفی را تحمل کرده، و سهم آنان از فقر، بیکاری،بیماری و دیگر مشکلات اجتماعی بسیار بیشتر از میانگین رنج و محنت در سطح ملی‌ آن در کشور بوده است.

نیکمرد طاهری و دیگر پیروان آیین یارسان، محمد قنبری، حسن رضوی و حکمت صفری،در رخداد‌های جداگانه ی در طی‌ سال گذشته، در اعتراض به تبعیض‌ها و اهانت‌های وارد شده به پیروان این آیین، دست به خود کشی اعتراضی زدند که هر چهار نفر آنها در گذشتند.

اهل حقّ یا یارسان، آئینی عرفانی با خاستگاه کردی است که پیروان آن در برخی‌ از مناطق ایران بخصوص کردستان و کرمانشاه ساکن هستند. جمهوری اسلامی، این دین را به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن از هر گونه حقوق شهروندی و اجتماعی محروم هستند و در صورت آشکار شدن باور و دین آنان، بلافاصله از محل کار یا تحصیل اخراج میگردند. روحانیون اسلام، آنان را  مرتد و نجس خوانده و از حقوق مساوی با دیگر شهروندان  در مراجع قضایی و حقوقی بر خوردار نیستند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر