۱۳۹۲ مهر ۷, یکشنبه

محکومیت به حبس و دیه سه تن از پیروان آئین یاری

بر اساس گزارش خبر گذاری "هرانا" حکم جدیدی برای ۳ نفر از پیروان دین یارسان که در زندان ارومیه زندانی میباشند، صادر شده است.

Harana

بر اساس گزارش "هرانا"، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، "سهند علی‌ محمدی"، "عبدالله قاسم زاده" و "بخشعلی محمّدی" از پیروان دین یارسان(اهل حقّ)، به اتهام "مشارکت در قتل" هر کدام به ۵ سال حبس محکوم شدند.بنا بر این حکم صادره جدید، این ۳ زندانی باید مشترکاً ۴۰۰ میلیون تومان دیه نیز پرداخت نمایند.
حکم صادره جدید, جدای  از احکام قبلی‌ است که هرکدام از ایشان به ۱۳ سال حبس و تبعید به زندان یزد محکوم شده بودند.
این سه زندانی در سال ۸۳ توسط نیروهای امنیتی در درگیری موسوم به روستای اوج تپه بازداشت و سپس  به اعدام محکوم شده بودند . این درگیری با نیروهای امنیتی بر سر توهین به باورهای مذهبی "آئین یاری" روی داده بود.
"یونس آقایان"  دیگر متهم این پرونده هم اکنون زیر حکم اعدام بسر می‌برد و یک تن دیگر به نام "مهدی قاسم‌زاده" نیز به اعدام محکوم و حکم نامبرده در بهمن ماه سال ۸۷ اجرا شد.
این افراد به اتهام " انتشار عقاید کفر آمیز، توهین به رهبری، تمرّد در مقابل نیروی انتظامی و محاربه از طریق اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی " به اعدام محکوم  شده بودند.
ولی‌ بر اساس گزارش‌ها دادگاه تجدید نظر بعدا  احکام اعدام را  به ۱۳ سال حبس و تبعید به زندان یزد کاهش داد.
پدر یونس آقایان،  قبلا به "روز" گفته بود که " ما اهل روستای اوج تپه از توابع میاندوآب پیرو اهل حق هستیم ،حکومت عقاید و باور‌های مارا قبول ندارد و به ما می‌گویند شما کافر هستید."
 "اهل حق" یا "یارسان" دینی عرفانی است با خاستگاه کردی که در برخی‌ از مناطق کرمانشاه، لرستان و آذر بایجان وجود دارد. پیروان این آئین مراسم عرفانی خود را که شامل راز و نیاز است در محل خاصی‌ که جمخانه نام دارد برگزار میکنند، مراسمی که همراه با نواختن ساز تنبور و گاها رقص دراویش است. جمهوری اسلامی پیروان دین "یارسان" یا "اهل حق" را به عنوان یک گروه مذهبی‌ به رسمیت نمیشناسد و بر اساس فتاوی روحانیون اسلام، آنان را مرتد و نجس می‌داند.

در ماه‌های گذشته ۳ نفر از پیروان این دین به نامهای محمد قنبری ۲۴ ساله ساکن یکی‌ ازروستاهای قزوین، حسن رضوی ساکن یکی‌ از روستاهای همدان و نیکمرد طاهری اهل شهرستان صحنه کرمانشاه به دلیل اعتراض به تبعیض ها، توهین‌ها و تحقیر‌های سیستماتیک موجود  و پایمال شدن مکرّر حقوق شهروندی و انسانی‌ پیروان این دین در طول دوران حکومت جمهوری اسلامی، دست به خودسوزی اعتراضی زدند که هر ۳ نفر آنها در گذشتند. به دنبال این اتفاقات، اعتراضات وتجمع‌هایی‌ توسط پیروان این آئین در کرمانشاه و صحنه برگزار شد, که منجر به واکنش و پاسخگوی بعضی‌ از مسولان  محلی گردید .
 به گزارش دیگری از "هرانا" در همین رابطه، هفته گذشته یکی دیگر از پیروان یارسان به نام "صفر فرجی" ۲۷ ساله ساکن هشتگرد کرج که برای ۳ روز بازداشت شده و به زندان منتقل شده بود، در زندان تهران بزرگ مورد اهانت مسئولین زندان قرار گرفته و به زور سبیل وی  تراشیده شد.
نامبرده اظهار نمود که ۴ مامور با زور و با نظارت مسئول زندان برای تحقیر وی و اهانت به اعتقاداتش دست به این عمل زده‌اند.همچنین نامبرده طی هفته گذشته ۳ بار قصد داشت که در برابر مجلس ایران خودسوزی نماید که اطرافیانش مانع کار او شدند.

همچنین آژانس "کرد پا" گزارش داده است که در رویداد دیگری، ۴ شهروند کرد پیرو دین یارسان(اهل حقّ) به نام های "رسول کرمی، میثم حیدری، سعید بغدادی و رسول رشوند"  توسط نیروهایی اطلاعاتی ایران باز داشت شده اند و از سرنوشت آنان هیچ اطلاعی در دست نمی‌باشد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر